Omenan ja possun yhdistelmä on verraton. Tein pieniä herkkuleipiä iltapalaksi, mutta sopisivat nämä leipäset kevätpöytään näppipalaksi myös kuohuvan kera. Omena raikastaa kivasti rasvaisen pekonin. Pekonin voi vaihtaa myös parmankinkkuun tai serranoon, jolla saat astetta fiininmän ja helpomman version leivästä!
Pienet omena-pekonileivät
70-80 g pekonia ( tai parmankinkkua, serranoa)
Omenatahna:
1 vihreä omena kuorittuna ja raastettuna 2 rkl sitruunan mehua ½ valkosipulin kynsi kuorittuna ja hienonnettuna ½ dl ranskankermaa ½ dl maustamatonta tuorejuustoa ripaus cayannepippuria suolaa ja mustapippuria
Lisäksi : salaattia ja leipää
Valmistus:
Sekoita omenatahnan ainekset kulhossa. (Jos omena on oikein mehukas niin puristele ylimääräinen mehu pois. )
Kiinalaisittain paistettu munakoiso ja katkarapuja Rakastan munakoisoa ja kokeilen siitä aina mielelläni jotain uusia makuja. Muutama ilta sitten bongasin herkullisesta Muista syödä välillä – ruokablogista kiinalaisittain paistetun munakoison – ohjeen. Olisin voinut tehdä munakoisoihanuuden siltä istumalta, mutta jaksoin lopulta malttaa muutaman päivän.
Muutin ohjetta sen verran, että vaihdoin possun jauhelihan tilalle katkarapuja, mutta muuten tämä versio noudattelee Rommirusinan ohjetta. Aasialaiset mausteet sopivat erinomaisesti munakoisolle, joka imaisee maut mukavasti itseensä. Paistos on kastikemainen, joten riisi käy kylkeen, mutta kukaan ei kiellä syömästä ilman riisiä, kuten minä tein. Toki silloin voi jättää kastikesuuruksen pois, mutta eipä haittaakaan. Tein puolikkaan annoksen, joten kahdelle henkilölle mielellään kaksi munakoisoa. (nim. Söin kaiken yksin… )
Kiitos Rommirusinalle herkullisesta ohjeesta!
Kiinalaisittain paistettu munakoiso ja katkarapuja
½ dl rypsiöljyä 1 munakoiso 2 valkosipulin kynttä kuorittuna ja hienonnettuna 1 rkl inkivääriä kuorittuna ja raastettuna 2 rkl soijaa 1 rkl riisiviinietikkaa 1 tl chilikastiketta 1 tl tummaa sokeria ½ dl vettä 1 tl maizenaa 100 g sulatettuja katkarapuja
lisäksi: ruohosipulia, korianteria tai kevätsipulin vihreää vartta silputtuna
Valmistus:
Leikkaa munakoiso ranskalaisten perunoiden tapaan suikaleiksi. Kuori ja hienonna valkosipuli ja inkivääri. Sekoita kupissa soija, riisiviinietikka, chili ja sokeri.
Kuumenna pannulla öljyä ja kippaa munakoisosuikaleet pannulle yhdessä tai kahdessa erässä. Paista sen aikaa kunnes suikaleet pehmenevät ja nosta sitten hetkeksi sivuun.
Kaada taas pannulle tilkka öljyä ja kuullota kuumassa öljyssä hetki inkivääriä ja valkosipulia. Lisää joukkoon munakoisoviipaleet ja sekoita mausteseoskastike joukkoon.
Sekoita vesi ja maissitärkkelys keskenään ja lisää suurusteseos pannulle. Sekoita hyvin. Lisää katkaravut ja kuumenna nopeasti. Ei liian kauan ettei katkaravut sitkisty!
Ripottele pinnalle ruohosipulia, korianteria tai kevätsipulia. Tarjoa heti esimerkiksi riisin kera.
Minä ja moni muu ruokabloggaaja saivat tässä kuussa haasteen osallistua Arla Luonto + ja Ida Froskin jugurttiaiheiseen ruokataidekisaan. Kisassa tuli tehdä ruokataidetta käyttäen Arla Luonto + hedelmä ja vihannesjugurtteja muiden omavalinnaisten raaka-aineiden kera.
Päätin osallistua kisaan, vaikka taiteellisuus ei ole suurimpia vahvuuksiani, mutta olihan minulla täällä onneksi pari innokasta tyttöä apuna. Tosin täällä oli myös kolme innokasta jugurttipurkkien tyhjentää, jonka vuoksi Arlan lähettämä jugurttisatsi hävisi ennen kuin olimme edes päässet taidetöissä alkuun – edes ajatuksen asteella. Tämä työ on vaatinut siis muutaman kaupassa käynnin, jotta vihdoinkin sain pideltyä muutaman purkin kaapissa tätä varten.
Arla luonto + jugurtit ovat olleet tervetullut jugurttiperhe meidänkin taloon. Makeutettuja jugurtteja meillä ei ole syöty aikoihin, mutta näissä jugurteissa onkin vain luonnollisia ainesosia ja makeutus tulee hedelmämehutilkasta.
Kananpoikien Bistro osallistuu kisaan omalla bistromaisella tiputaiteella, jossa on käytetty Arla Luonto + porkkana-appelsiini ja punajuuri-vadelmajugurttia. Mitäköhän kisaa tuomaroiva ruokataidemestari Ida Frosk tipusta tuumaa? Kolme parasta ruokataideteosta julkaistaan Ida Froskin emännöimässä Work shopissa perjantaina 15.4 Helsingissä. Monissa ruokablogeissa on viime päivinä näkynyt tosi hienoja taideteoksia, kannattaa käydä kurkistamassa ja ihastelemassa!