Arkistot vuoden mukaan: 2016

Minestrone maistuu talvipäivänä

Minestrone
Minestrone

Eilen oli mahtava lumipyry. Meidän perheessä lumihurmos iski niin pieniin kuin suuriin. Lapset rakensivat lumilinnoituksia ja peuhasivat onnellisena lumessa. Me aikuiset nautimme talven ensimmäisistä kunnollista lumitöistä.

Tälläisenä lumipyry päivänä maistuu sakea minestrone-keitto, johon voi upottaa vihanneslaatikon tähteitä ja vähän hakea kaupasta täydennystä. Keittoa voi muunnella hyvin sesongin mukaan, mitä kasviksia nyt milloinkin on saatavilla.

Yikypsä savukylki antaa mukavaa savun makua keittoon ja parmesaanipala tuo täyteläisyyttä. Lisää nekin, jos vain mahdollista!

Talvista viikon jatkoa!

Minestrone

oliivi- tai rypsiöljyä ja voita
1 sipuli hienonnettuna
2 valkosipulinkynttä hienonnettuna
2 -3 rkl tomaattipyrettä
200 g ylikypsää porsaan savukylkeä kuutioituna ( poista nahka) tai pekonia
2 dl herneitä ( pakaste tai tuore)
200 g hapankaalia
1 pieni fenkoli ohuina suikaleina
2 porkkanaa kuutioina
3 lehtisellerin vartta viipaleina
½ kesäkurpitsa kuutioina
1,2-1,14 litraa kasvis- tai lihaientä
1 tl oreganoa
1 tl basilikaa
2 rkl sitruunanmehua
3 dl makaroneja
( parmesaanin kannikka)
iso kourallinen tuoretta persiljaa
suolaa ja mustapippuria maun mukaan

Lisäksi. Vastaraastettua parmesaania

Valmistus:

Pese ja kuori kasvikset, jotka vaativat kuorintaa. Hienonna yllä olevan tai oman tyylin mukaan.

Kaada pannulle öljyä ja nokare voita. Kuullota kasviksia siinä sipuleista aloittaen. Lisää vähitellen. Lisää joukkoon myös kuutioiksi leikattu savukylki ja sekoittele joukkoon myös tomaattipyree. Lisää neste ja mausteet. Anna porista hiljalleen noin 40 minuuttia, jotta vihannekset pehmevät kunnolla ja keitto vähän paksuuntuu. Lisää lopuksi makaronit ja parmesaanin kannikka ( ei välttämätön, mutta jos löytyy niin laita). Keitä vielä kymmenisen minuuttia. Maista ja tarkista suola. Ripottele pintaan persilja.

Tarjoa parmesaaniraasteen kera.

Appelsiini-inkivääri- tyrnismoothie: Voimaa ja vitamiineja

Appelsiini-inkivääri- tyrnismoothie
Appelsiini-inkivääri- tyrnismoothie

Appelsiinien sesonki on parhaimmillaan. Tykkään syödä paljon appelsiineja sellaisenaan, mutta keltaisista vitamiinipommeista tulee usein mieleen myös Elli-tädin voimajuoma. Olenkin sen aikaisemmin julkaissut täällä blogissani, mutta juoma mielestäni kaipasi jo vähän uudistusta.

Siispä keltuainen ja appelsiini pysyvät, myös tilkka kunnon kermaa tekee kutaa tälläisillä pakkasilla. Toki sen voi vaihtaa vähän kevyempään luonnonjugurttiin, mutta minä tykkään pyöristää tämän juoman ennemmin Elli-tädin opein.

Uutta virtaa ja vitamiineja juomaan tuovat raastettu tuore inkivääri ja tyrnimarjat. Kyllä nyt alkaa olla voimajuoman eliksiirit kohdillaan.

Kippis ja virkeää talviviikkoa!

Appelsiini-inkivääri- tyrnismoothie

yksi annos:
1 (luomu) kananmunan keltuainen
1 appelsiini puristettuna
2 rkl (jäisiä) tyrnimarjoja
1 tl tuoretta inkivääriä raastettuna
1 tl juoksevaa hunajaa tai maun mukaan
tilkka kuohukermaa tai maustamatonta luonnonjugurttia

Valmistus:

Riko kananmuna ja erottele siitä keltuainen. Laita kaikki ainekset kulhoon ja surauta tehosekoittimessa kuohkeaksi juomaksi.

Juomassa kannattaa käyttää pakastin ja jääkaappikylmiä raaka-aineita, hunajaa lukuun ottamatta.

Nauti, virkisty ja voimistu!

Pekonipiirakkaa elsassilaiseen tapaan

Elsassilainen pekonipiirakka
Elsassilainen pekonipiirakka

Tässä on loistava suolainen piirakkavinkki perjantai-illaksi. Yllättävän maukas piirakkayhdistelmä syntyy pekonista, sipulista, kermasta ja rahkasta. Ainahan pekoni antaa makua, mutta tässä piirakassa on jotain erityisen hyvää!

Ohje on Hans Välimäen Ruokaa Ranskasta Hansin tapaan. Piirakka on kirjan mukaan elsassilaisten ( Alsace) versio pizzasta, joka paikallisesti tunnetaan Flammekuechena ja muualla Ranskassa tarte flambéena.

Hansin ohjeessa ei ole pizzapohjaa, jota tarte flambeessa näytetään paljolti käytettävän. Ranskalainen piirakkapohja toimii tässä kuitenkin yhtä hyvin.

Suosittelen kokeilemaan!

Pekonipiirakka

100 g kylmää voita
200 g vehnäjauhoja
½ tl suolaa
4-5 rkl vettä

Täyte:

170 g pekonia
2 isoa sipulia ( 1 puna- ja 1 keltasipuli)
2 rkl voita
150 g creme fraichea eli ranskankermaa
150 g rahkaa
1 rkl vehnäjauhoja
suolaa ja pippuria

Valmistus:

Kuutioi voi. Laita jauhot, suola ja voi kulhoon ja nypi rakeiseksi massaksi. Lisää vesi ja sekoita nopeasti taikinaksi. Pyöräytä palloksi ja laita kelmuun. Anna vetäytyä jääkaapissa puolisen tuntia.

Kuumenna uuni 200 asteeseen.

Suikaloi sipuli ja pekoni. Laita pannulle voita ja paista sipuleita miedolla lämmöllä, kunnes ne pehnevät karamellisoituvat. Voit ripauttaa vähän sokeria mukaan. Paista toiselle pannulla pekonisuikaleet kypsiksi.

Sekoita cream fraiche, rahka ja vehnäjauho. Mausta suolalla ja pippurilla.

Voitele vuoka ja painele tai kauli taikina vuoan pohjaan. Levitä täytteet päälle. Ensin rahka-ranskankerma, sitten sipulit ja pekoni.

Paista uunin keskitasolla noin 20-30 minuuttia, kunnes pinta on kauniin ruskea. Tarjoa lämpimänä.

Lähde: Hans Välimäki, Ruokaa Ranskasta Hansin tapaan (ohjetta hieman muunneltu)

Katso myös: Ranskalainen tomaattipiirakka