Arkistot vuoden mukaan: 2016

Snickers-kaurapuuro a´la Maukka

Snickers-kaurapuuro
Snickers-kaurapuuro

Bistroon tuli yllättäen puuropäivät – uusi puuromaku on taas kokeilussa! Kuulin nimittäin ensimmäistä kertaa snickers-puurosta. Luulin sitä ensin vitsiksi, mutta veljeni kookos-kaurapuuron kommentointi olikin täyttä totta.

Puuroon ei onneksi upoteta sitä makeaa suklaapatukkaa, vaikka nimi siihen suuntaan viittaakin (tai eihän sitä tiedä, ehkä se vasta herkkua onkin! ). Pähkinäinen ja suklainen maku saadaan paremmista raaka-aineista : makeuttamattomasta maapähkinävoista ja tummasta suklaasta. Suolankin velipoika korvaa tilkalla oliiviöljyä ja luulen, että hänen puurossa käyttämä suklaa on vähintään 90 % tummaa suklaata. Minä valitsin vähän miedomman eli 70 % suklaan, kun en ole aina ihan niin tumman suklaan ystävä ja minun puurossa oli himalajan suolalla maustettua maapähkinävoita.

Snickers-kaurapuuro
Snickers-kaurapuuro

Pähkinäinen puuro on erityisen herkullista marjojen kera. Kuvassa näkyy punaviinimarjoja, mutta lautasella lopulta upotin joukkoon paljon mustikoita. Nam, tuli hyvää!

Snickers-kaurapuuro a´la Maukka (kahdelle)

2 dl (isoja) kaurahiutaleita
4 dl vettä
2 rkl (sokeroimatonta) maapähkinävoita
½ kypsä banaani survottuna
1 rkl oliiviöljyä

tummaa suklaata maun mukaan raastettuna
marjoja tai/ja hedelmiä

Valmistus:

Kuumenna vesi kiehuvaksi. Sekoita joukkoon kaurahiutaleet ja alenna lämpöä. Anna puuron hautua hiljalleen kannen alla välillä sekoittaen noin kymmenen minuuttia. Sekoita lopuksi mukaan maapähkinävoi, survottu banaani ja oliiviöljy.

Raasta lautasella päälle tummaa suklaata ja tarjoa marjojen ja hedelmien kera.

Kurpitsa-bataattikeitto

Paahteinen kurpitsa-bataattikeitto
Paahteinen kurpitsa-bataattikeitto

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ K-SUPERMARKET LAAJASALON KANSSA

Aloin haaveilemaan kurpitsa-bataattikeitosta jo muutama viikko sitten, kun näin uuden sadon kotimaisten kurpitsojen saapuneen Laajasalon K-Supermarketin vihannestiskille. Nyt kaappasin komean kokoisen kurpitsan tykötarpeineen koriini ja lähdin sopan keittoon.

Talvikurpitsa
Jättikurpitsa

Keitossa on paahteista makua, koska kurpitsa- ja bataattilohkot ovat saaneet kypsyä ensin uunissa ja vasta sen jälkeen soseutettu herkulliseksi keitoksi. Kurpitsan seuralaiseksi sopiva vuohenjuusto viimeistelee keiton. Juuston voi toki jättää myös halutessaan pois, sillä keitto on oikein maistuvaa myös ilman juustoa.

Paahteinen kurpitsa-bataattikeitto
Paahteinen kurpitsa-bataattikeitto

Lautasella keiton päälle ripotellaan paahtuneita cashewpähkinöitä tai myös esimerkiksi kurpitsansiemenet ovat kiva lisä keiton kanssa.

Kaikki reseptin raaka-aineet löytyvät K-Supermarket Laajasalosta!

Kurpitsa-bataattikeitto

rypsi- tai oliiviöljyä
1 pieni sipuli
½ ( noin 400g) bataatti
¼ (noin 600- 700 g )kurpitsasta
1 tl paprikajauhetta
7 -8 dl kuumaa kasvislientä
3-4 oksaa timjamia
1 dl ruokakermaa
150 g vuohenjuustoa
2 rkl sitruunan mehua
kourallinen tuoretta basilikaa
1 dl cashewpähkinöitä paahdettuna
suolaa ja mustapippuria

Valmistus:

Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen.

Leikkaa kurpitsasta lohko ja leikkaa kuori pois. Puolita bataatti ja kuori se. Lohko molemmat ja siirrä kohkot leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Pirskota päälle öljyä ja ripottele pinnalle suolaa ja paprikamaustetta. Sekoita. Paahda 225 asteisessa uunissa noin 20 minuuttia.

Kuori ja hienonna sipuli. Kuullota sipulia öljyssä miedolla lämmöllä viitisen minuuttia. Lisää kuuma kasvisliemi, timjamin lehtiä ja paahdetut kurpitsat ja bataatit. Keitä miedolla lämmöllä viitisen minuuttia. Ota keitto pois liedeltä ja soseuta se sauvasekoittimella. Lisää kerma, vuohenjuustoa kuutioituna, sitruunanmehu ja ripaus mustapippuria. Kuumenna.

Maista ja tarkista suola.

Tarjoa paahdettujen cashewpähkinöiden kera.

Lämpimät munakoisoviipaleet ja inkivääritsatsiki

Lämmin munakoisosalaatti ja inkivääritsatsiki
Lämpimät munakoisoviipaleet ja inkivääritsatsiki

Uunissa paahtuneet tai pannulla paistetut munakoisot ovat taivaallisen hyvää herkkua. Uunissa paahtamalla herkun loihtii suhteellisen helposti, mutta vähän työläämmällä vaihtoehdolla eli paistamalla saa toki vielä pikkaisen parempia herkkuviipaleita.

Minua laiskotti, joten heitin viipaleet uuniin. Makoisien viipaleiden seuraksi tein tällä kertaa ihanan raikasta inkivääritsatsikia.

Lämpimät munakoisoviipaleet ja inkivääritsatsiki

2 keskikokoista munakoisoa
suolaa
oliivi-tai rypsiöljyä
noin ½ sitruunanmehua
mustapippuria
tuoretta lehtipersiljaa tai korianteria

Inkivääritsatsiki

½ kurkku
1 rkl raastettua inkivääriä
1 valkosipulinkynsi
2 dl maustamatonta jugurttia
1 tl hunajaa
suolaa ja mustapippuria

Valmistus:

Valmista inikivääritsatsiki.Raasta kurkku ja siirrä raaste valumaan siivilään. Kuori ja raasta inkivääri. Kuori ja hienonna/raasta valkosipuli. Sekoita kaikki ainekset. Laita tsatsiki jääkaappiin siksi aikaa, kun valmistat munakoisot.

Pese ja leikkaa munakoisot viipaleiksi. Ripottele viipaleiden pinnalle suolaa ja itketä puolisen tuntia. Pyyhi suola pois ja kuivaa viipaleet.

Kuumenna uuni 180 asteiseksi.

Levitä viipaleet leivinpaperilla vuoratun uunipellin päälle. Pirskota pinnalle öljyä ja suolaa. Paista puolisen tuntia, kunnes munakoisot ovat pehmeitä ja hieman ruskistuneita.

Nosta kypsät viipaleet tarjoiluastiaan ja purista päälle sitruunanmehua, rouhaise mustapippuria ja valuta tilkka oliiviöljyä.

Tarjoa inkivääritsatsikin kera.