Arkistot vuoden mukaan: 2016

Bataatti-pähkinäpikkuleivät ( sokeriton, gluteeniton)

Bataatti-pähkinäpikkuleivät
Bataatti-pähkinäpikkuleivät

Ihana tätini Pohjanmaalta haastaa minua välillä kehittelemään lisää gluteenittomia ja sokerittomia herkkuja. Meillä herkutellaan silloin tällöin makealla, mutta mieluusti minäkin makeutan osan herkuista muulla kuin valkoisella sokerilla. Ja vehnäistä myös kohtuudella.

Sen vuoksi päätin kokeilla espanjalaisten bataatti-pähkinäpikkuleipien eli panelletsien valmistusta ilman sokeria ja samalla myös gluteenittomana. Espanjalaisissa makeissa leivonnaisissa ei yleensä sokeria säästellä, mutta näistä kekseistä tuli suloisen makeita myös banaanilla ja vaahterasiirapilla.

Bataatti-pähkinäpikkuleivät tuovat helpotusta marraskuiseen makean nälkään ja sopivat myös jouluiseen makumaailmaan.

Bataatti-pähkinäpikkuleivät ( sokeriton, gluteeniton)

100 g bataattia
1 (1 dl) kypsä banaani survottuna
1 ½ dl mantelirouhetta
1 ½ dl kookoshiutaleita
½ dl gluteenitonta jauhoseosta
3 rkl vaahterasiirappia tai hunajaa
1 tl vaniljaa
1 tl sitruunankuoriraastetta
1 kananmuna
80 g hasselpähkinää rouhittuna

Valmistus:

Kuori ja kuutioi bataatti. Mittaa kattilaan sen verran vettä, että bataattipalat juuti peittyvät. Keitä pehmeiksi, kaada vesi pois ja survo. Erottele kananmunasta valkuainen ja keltuainen.

Sekoita bataattisose, banaanisurvos, mantelirouhe, kookoshiutaleet, gluteeniton jauhoseos, keltuainen, sitruunankuoriraaaste ja vanilja kulhossa tasaiseksi taikinaksi.

Pyörittele taikinasta palloja ja kasta ne ensin valkuaiseen ja sen jälkeen pyörittele pähkinärouheessa.

Nosta pikkuleivät pellille ja paista niitä 175 asteisessa uunissa noin 15 minuuttia, kunnes ne ovat kauniin kullankeltaisia.

Jäähdytä ritilän päällä ja säilytä kannellisessa rasissa. Keksit säilyvät noin viikon.

Puolukka-piparkakkusuklaapalat

Puolukka-piparkakkusuklaapalat
Puolukka-piparkakkusuklaapalat

Ihanan jouluiset puolukka-piparkakkusuklaapalat syntyivät extempore. Olin ahnehtinut liikaa kokattavaa isänpäiväksi ja jostain kohtaa piti löytää oikotie onneen. Ruokasuunnistelmistani en tinki, enkä juokse kauppaan viime hetken kakkuostoksille ( oli sekin lähellä…), joten puolukkainen kakkusuunitelma muuttui vikkelästi valmistuviin puolukka-piparkakkusuklaapaloihin. Yhtä helppoa, mutta ehkä vähän parempaa kuin ne ikuiset mokkapalat!

Olenhan nykyajan mokkapalojen tuoksuinen äiti, joka on leiponut peltitolkulla lasten myyjäisiin supersuosittuja mokkiksia. Onneksi niitäkin voi säveltää monella tapaa. On erilaisia suklaapaloja, kuten vaikkapa geishapaloja, joita leivoin myös viimeksi koulun myyjäisiin mokkapalojen kanssa. No ne mokkapalat menivät tietenkin ensin.. Kukapa olisi joskus arvannut mikä menestys mokkapaloista tulee nykynatiaisten keskuudessa!

Ja mikä parasta, kun tämä helppo peltiherkku taipui jälleen isänpäivän kahvipöydän iloksi. Tällä kertaa jouluisessa ja raikkaan puolukkaisessa asussa. Alkaahan sitä pikkuhiljaa olla joulumakujen aika…

Puolukka-piparkakkusuklaapalat

5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
4 munaa
1 dl maitoa
1 dl puolukkasurvosta
150 g voita
2 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljajauhetta

kuorrutus:

1 dl kermaa
50 g tuorejuustoa
150 g valkosuklaata

100 g piparkakkusuklaata rouhittuna

Valmistus:

Sulata voi ja jäähdytä.

Sekoita kuivat aineet ( vehnäjauhot, kaakao, leivinjauhe, vaniljajauhetta).

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.

Lisää kuivat aineet, maito ja puolukkasurvos vuorotellen munasokerivaahtoon puuhaarukalla sekoitellen.

Sekoita lopuksi joukkoon sulanut voi.

Paista uunissa 200 asteessa noin 20 minuuttia.

Anna pohjan jäähtyä ennen kuin laitat kuorrutuksen päälle.

Kuorrutus:

Kiehauta kerma ja juusto. Ota kattila liedeltä ja sulata paloiteltu suklaa joukkoon. Levitä kuorrute pohjan päälle.

Ripottele pinnalle rouhittua piparkakkusuklaata.

Hirviseljankaa talven keskellä

Hirviseljanka
Hirviseljanka

Aivan mahtavan valkoinen talvi laskeutui viikko sitten Etelä-Suomeen. Tänään tallusteltiin ja laskettiin mäkeä Nuuksion kauniissa kansallispuiston maisemissa – täydellisessä winterwonderlandissa! Nuuksioon tulee harvemmin lähdettyä Itä-Helsingistä, mutta onneksi suunnistusseuran touhut veivät meidät nyt sinne.

Nuuksio
Nuuksio

Ulkoilun lisäksi talven keskellä maistuvat lämpimät sopat. Helposti valmistuva hirviselkanka on talviruokaa parhaimmillaan ja se on meidän perheessä suosittu soppa, kuten myös kaikki muut seljankat.

Nuuksio
Joskus riittää pienikin mäki

Kiitos jälleen mukavalle apelle jokasyksyisestä hirvilähetyksestä.

Hirviseljanka

paistamiseen öljyä ja voita
1 sipuli
noin 500-600 g ( porkkanaa, lanttua, selleriä)
400 g hirvenjauhelihaa ( 10 % possua seassa)
1 l riistalientä (riistafondista)
2 rkl tomaattipyre
1 tl timjamia
1 rs (400 g) hapankaalia
suolaa mustapippuria

Lisäksi :
maustekurkkuja ja smetanaa

Valmistus:

Kuori ja hienonna sipuli. Kuori ja kuutioi juurekset.

Kuumenna kasarissa öljy ja kuullota ensin sipuli. Lisää jauheliha ja ruskista. Lisää juurekset, timjami ja tomaattipyre. Sekoittele hyvin ja kaada päälle riistaliemi. Keitä noin 15 minuuttia. Lisää hapankaali, suola ja pippuri. Hauduttele hiljakseen vielä noin 15 minuuttia lisää.

Tarjoa smetanan, maustekurkkukuutioiden ja leivän kera.