Graavilohi-perunasalaatti

Alunperin tämä smörremäinen graavilohi-perunasalaatti -herkku syntyi juhannuksen jälkeisistä tähteistä, mutta tämähän sopii erinomaisesti myös joulunajan tarjoiluihin. Sitäpaitsi juhannus on jo ihan nurkan takana.

Makean saaristolaisleivän päällä on piparjuurella maustettua peruna-graavilohisalaattia.

Graavilohi-perunasalaatti (8-10 leivän annos)

700g keitettyä perunaa kuutioituna
6-7 coctailkurkkua kuutioituna
1 rkl pieniä kapriksia
5-6 kevätsipulin vartta hienonnettuna
1-2 tl piparjuuritahnaa
1 rkl sitruunan mehua
(lime) mustapippuria
suolaa
1/2 dl ranskankermaa
3/4 dl majoneesia
100 g graavilohta suikaleina

Päälle: hienonnettua ruohosipulia

1. Sekoita kaikki peruunasalaatin ainekset kulhossa.
2. Ripottele pinnalle ruohosipulia.
3. Tarjoa esimerkiksi makean saaristolaisleivän kera. Voit lisätä graavilohi-peruunasalaatin päälle myös hieman pikkelöityä punasipulia.

Tomaattikeitto

Helppo tomaattikeitto

Huomasin, että blogissa ei ole reseptiä ihan simppelistä perustomaattikeitosta. Useita muita versioita kyllä löytyy esimerkiksi blogin kolmantena reseptinä valmistunut Tomaatti-vuohejuustokeitto tai Fenkoli-tomaattikeitto & harissa-kikherneet.

Tässä nyt ihanan simppeli ja herkullinen arki-tomaattikeitto piristämään talvista ja kiireistä joulukuuta! Se valmistuu ihan purkkitomattimurskasta, mutta mukana myös mm. paprikaa ja varsiselleriä. Mukavaa viikkoa!

Tomaattikeitto

rypsiöljyä
3 valkosipulinkynttä kuorittuna ja hienonnettuna
1 sipuli kuorittuna ja hienonnettuna
1 sellerin varsi viipaloituna
1 tl sokeria
1 paprika kuutioina
1 tl timjamia
ripaus chiliä
2 purkkia tomaattimurskaa
2 dl vettä
1 rkl kana- tai kasvisfondia
1 rkl soijaa
2 dl ruokakermaa

Valmistus:

1. Kuumenna öljy ja kuullota sipulit, selleri ja paprika. Lisää mausteet ja sokeri.
2. Lisää tomaattimurska, vesi ja fondi. Keitä sen aikaa kunnes vihannekset ovat pehmeitä, noin 20 minuuttia.
3. Lisää kerma ja soija. Aja sauvasekoittimella sileäksi.
4. Tarjoa tomaattikeitto paahdettujen siemenien, basilikan, oliiviöljyn ja hyvä leivän kera.

Resepti on julkaistu aikaisemmin Bistroemon Instagramissa ja löydettävissä edelleen sieltäkin. 

Poro-kantarellipiirakka

Tänään oli aamulla juuri sellainen tunnelma, että nyt on tilaus suolaiselle piirakalle! Tuli sitten tehtyä oikein ”premium” piirakka porolla, kantarelleilla ja västerbottenilla täytettynä!  Poro-kantarellipiirakan kaverina paahdettua punajuurisalaattia! Herkullista itsenäisyyspäivää!

Poro-kantarellipiirakka

Pohja:
125 g voita
3 dl vehnäjauhoja
1 keltuainen
3 rkl kylmää vettä

Täyte:
öljyä
2 valkosipulin kynttä hienonnettuna
purjon valkoinen osa suikaloituna
1 l kantarelleja kuutioituna
100 g poron leikettä suikaleina
suolaa ja pippuria
timjamia
2 dl kermaa
2 kananmunaa
1 dl juustoraastetta, västerbotten

Valmistus:

1. Kuumenna uuni 200 asteeseen.
2. Nypi voi ja jauhot hyvin sekaisin. Lisää kananmuna ja vesi sekä vaivaa nopeasti taikinaksi. Kääri taikina kelmuun ja laita lepäämään puoleksi tunniksi jääkaappiin.
3. Kauli kahden leivinpaperin välissä tai levitä taikina käsin voidellun piirakkavuoan pohjalle. Laita päälle leivinpaperi ja kippaa päälle painoksi kuivia herneitä. Esipaista pohjaa 200 asteisessa uunissa 10 minuuttia. Ota leivinpaperi ja herneet pois.
4. Kaada pannulle tilkka öljyä ja kuullota sipulit. Lisää sienet, timjami ja mausteet. Paista noin 10 minuuttia. Sammuta. Sekoita lopuksi joukkoon poro.
5. Sekoita munat, kerma, timjamia ja mausteet.
6. Lisää muna-kerma-seos pohjalle. Ripottele osa juustosta, sitten sieni-poro täyte ja lopuksi vähän juustoa.
7. Viimeistele basilikalla ja timjamilla sekä vastaraastetulla västerbottenilla.
8. Tarjoile poro-kantarellipiirakka jonkun lisukkeen kera esimerkiksi punajuurisalaatti.

Resepti on julkaistu aikaisemmin Bistroemon Instagramissa ja löydettävissä edelleen sieltäkin.